11 lutego 2018

"Cudowny chłopak" R.J Palacio


W ostatnim czasie nie spotkałam się z książkami, które w jakikolwiek sposób zmuszałyby mnie do głębszych refleksji, co bardzo chciałam zmienić, licząc na to, że powieść Palacio w pewien sposób do mnie przemówi. W jakimś stopniu, może wpłynie na sposób postrzegania otaczającego mnie świata. A także sprawi, że ta historia podsunie mi kilka istotnych tematów, nad którymi będę mogła troszkę dłużej pomyśleć. 

Augustus Pulman (Auggie) to normalny chłopiec. Jak każdy dzieciak w wieku dziesięciu lat uwielbia się bawić. Jest wielkim fanem Gwiezdnych wojen. Ma kochających rodziców, cudowną siostrę Vię i suczkę Daisy, która jest jego najlepszym przyjacielem. I naprawdę, ale to naprawdę jego jedynym ulubionym dniem w roku jest Halloween, kiedy może być kimkolwiek zechce i choćby na ten jeden dzień zapomnieć o swoim wyglądzie. Auggie to normalny chłopiec. Od rówieśników różni go jedynie wygląd.

Jego życie wyglądałoby pewnie zupełnie inaczej, gdyby nie jeden gen, który zdeformował mu twarz. I zanim skończył 10 lat musiał przejść 27 operacji, by mógł swobodnie oddychać, widzieć, a przede wszystkim żyć. Auggiego poznajemy w chwili, gdy rodzice postanowili wysłać go do szkoły, ponieważ do tej pory jego jedynym nauczycielem była mama, która uczyła go w domu. Chłopiec idzie od razu do 5 klasy. Wizja szkoły i innych dzieci otaczających go w koło ogromnie go przeraża, ponieważ do tej pory Auggie patrzył na świat przez pryzmat kochających go rodziców i Vii. Teraz idąc do szkoły przyjdzie mu zmierzyć się z okrucieństwem rówieśników, uprzedzeniami  i podłością. Spotka się także z  dobrocią, akceptacją, bezwarunkową przyjaźnią i zrozumie, że kontakt z innymi dzieciakami zmieni go, a także i ludzi, z którymi przyjdzie mu się zaprzyjaźnić. 


"Cudowny chłopak" to taka książka, którą powinien przeczytać każdy. Ogromną zaletą tej historii, jest to, że jest niesamowicie ciepła, mądra i dająca nadzieję. Nie spodziewałam się, że aż tak będę przeżywać tę historię i już po kilku stronach zalewałam się łzami, do tego stopnia, że musiałam przerywać czytanie, ponieważ zamazywały mi się literki. 

Książka ma kilku narratorów. Każdy z bohaterów dostał swoje pięć minut, by ze swojej perspektywy opowiedzieć, jak Auggie wpłynął na ich życie i jak to spotkanie ich zmieniło. Każdy z nich stanął na jego drodze i odegrał istotną rolę w jego życiu. Oni pomogli jemu, a on pomógł im dostrzec piękno postrzegania ludzi, nie ze względu na wygląd, ale na to, co ta osoba ma to zaprezentowania. Jestem pod wrażeniem jak autorka wykreowała każdego z bohaterów. Od razu wzbudzili oni moją sympatię. Książka uświadamia nam, że osoba, która wkracza w nasze życie, choćby tylko na chwilę może je zmienić w najbardziej niesamowity sposób. 

"Cudowny chłopak" to piękna w swej prostocie książka o  człowieku i jego potrzebach ze względu na okoliczności w jakich przyszło mu żyć.  Autorka pokazuje nam prawdę, otwiera oczy na krzywdę drugiego człowieka, uczy empatii, a przed wszystkim akceptacji. Pouczająca lektura, która trafi do każdego młodego i starszego człowieka. Mogłabym się jeszcze rozpisać nad cudownością tej książki, ale zostawię wam również tę przyjemność odkrywania na własną rękę po kolei piękna tej historii.

"Wszyscy powinniśmy przynajmniej raz w życiu dostać owację na stojąco, bo przecież każdy z nas zwycięża ten świat." - Auggie

Czytaliście już "Cudownego chłopaka" ? :) A może macie dopiero w planach? :) 

Za książkę dziękuje bardzo wydawnictwu Albatros. 

22 komentarze:

  1. Czytałam wiele recenzji na temat tej książki. Osobiśicie sama nie miałam okazji mieć jej w rękach, ale oglądałam film i płakałam prawie cały czas. Ta historia jest cudowna i piękna.
    pozdrawiam,
    polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie powinnaś sięgnąć po książkę ;) Moim zdaniem jest dużo lepsza od filmu :) Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Oglądałam trailer filmu i bardzo mnie wzruszył. Myślę, że książka również pozostawi po sobie przyjemne wrażenia, dlatego być może zabiorę się za nią po ukończeniu teraźniejszej lektury :)
    Pozdrawiam,
    Patty z bloga pattbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytaj, czytaj :) A później polecam Ci film obejrzeć :) Wyciska miliony łez :)

      Usuń
  3. Niestety jeszcze nie czytałam tej książki, jednakże mam nadzieję nadrobić to jak najszybciej :). Nie wiem czy starczy mi łez, bo podczas oglądania trailera filmu, płakałam jak nienormalna ;).
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna powieść! Bardzo mnie poruszyła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do mnie trafiła w pełni ;) Cudowna książka, jeszcze nie raz pewnie ją przeczytam :)

      Usuń
  5. Mam tę książkę w planach i nie mogę się doczekać, aż ją kiedyś przeczytam <3
    Pozdrawiam! Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
  6. Cenię sobie tak wartościowa i poruszającą literaturę. Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już sama Twoja recenzja mnie wzruszyła. Koniecznie muszę przeczytać tę ksiązkę.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ;) Mam nadzieję, że książka Ci się spodoba :)

      Usuń
  8. Ja również uważam, że powinien przeczytać każdy. A i obejrzenie ekranizacji na pewno nie zaszkodzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie oglądałam :) nie ma to jak książka, ale film także był cudowny <3

      Usuń
  9. Książkę już od bardzo dawna mam na swojej półce, jednak mimo to jeszcze jej nie przeczytałam, ale już niedługo to zmienię! :)

    Pozdrawiam,
    oliviaczyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! ;) Będziesz zachwycona, zapewniam Cię :)

      Usuń
  10. Czytałam i uwielbiam :) Film także świetny, choć to jednak książka skradła moje serduszko.


    Pozdrawiam!
    volusequat.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam tę książkę:) Koniecznie muszę obejrzeć także film!

    Pozdrawiam,
    http://pomiedzyrozdzialami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie obejrzyj film <3 Jest cudowny, jednak moim zdaniem nie dorównuje książce :)

      Usuń
  12. Zgadzam się z Tobą w stu procentach! Tę książkę powinien przeczytać każdy ze względu na przesłanie jakie ze sobą niesie. Była to jedna z najpiękniejszych powieści jakie przeczytałam w 2017 roku i na pewno jeszcze kiedyś do niej wrócę, nie mogę się doczekać aż obejrzę film na jej podstawie, mam nadzieję że będzie równie dobry. ;)
    Pozdrawiam!
    https://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Moja koleżanka już obiecała, że mi ją udostępni do przeczytania, więc z pewnością niedługo sama się przekonam jak bardzo cudowna jest :)
    xoxo
    L. (https://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń