niedziela, 5 lutego 2017

#6 "Pragnienie" Richard Flanagan

Wydawnictwo: Literackie

Akcja powieści rozgrywa się na kilku przestrzeniach czasowych i różnych miejscach. Poznajemy wybitnego pisarza Charlesa Dickensa. Pochłonięty jest pracą literacką, występami i życiem rodzinnym, którym coraz bardziej jest znudzony. Następnie przenosimy się do Ziemi van Diemena, która w przyszłości będzie nazwana Tasmanią. A jak narazie jest to karna kolonia należąca do Australii. Kieruje nią Protektor, który przytłoczony chęcia niesienia pomocy tubylcom, a oczekiwaniami jakie mają wobec niego przełożenii nie wiem sam co czynić.
W 1841 r. roku na wyspę przybywa nowy gubernator, podróżnik John Franklin z żoną lady Jane. Kobieta postawia sobie za cel ucywilizować osieroconą Aborygenkę, którą uważa za nieokiełznaną dzikuske. 

Lady Jane adoptując dziewczynkę chce pokazać tryumf cywilizacji. Kilka lat pózniej małżenstwo opuszcza wyspę i wraca do Anglii. Sir Franklin postanawia wyruszyć z stamtąd na arktyczną wyprawę ze swoją  załogą w poszukiwaniu Przejścia Północno-Zachodniego. Gdy słych po nich ginie, a do Anglii docierają wiadomości, że sir Franklin dopuścił się kanibalizmu, by przeżyć. Lady Jane postanawia poszukać pomocy u Dickensa, uważając, że swym poważaniem i autorytetem wśród ludzi może oczyścić jej męża z zarzutów. Dwie historie przeplatające się ze sobą odsłaniają coraz więcej faktów z życia bohaterów. A w międzyczasie autor przenosi Nas do statku Franklina, gdzie czeka ich zagłada. 

Przyznam szczerze, że nigdy nie ciągnęło mnie do takich historii, ale gdy zostałam propozycję, żeby taką powieść zrecenzować pomyślałam, że spróbuje swoich sił. Lektura okazała się bardzo przyjemna. A do tego prosty, piękny styl pisania autora zachęcił mnie do dalszego czytania. "Pragnienie to książka, która przenosi czytelnika do zupełnie innej rzeczywistości. Historia porusza temat ludzkich ograniczeń i możliwości. Walka człowieka z innością. Poruszająca, emocjonująca historia. 

Moja ocena:7/10!

Dziękuje za egzemplarz książki wydawnictwu: 

7 komentarzy:

  1. Słyszałam, że ksiazki Flanagana są genialne, trzeba będzie się z nimi zapoznać.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak narazie przeczytałam tylko jedną jego książkę :) ale polecam :) świetna lektura :)

      Usuń
  2. Jestem ciekawa twórczości tego autora. Zastanawiałam się nad tą pozycją, ale koniec końców niestety nie nabyłam jej. Teraz tego żałuję :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. żałuj :) książka jest naprawdę dobra ;)

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. ... może i ja skuszę się i jednak przeczytam "Pragnienie" ...

    OdpowiedzUsuń